Content Curatie: De Do's en Don'ts

15 mei 2014

Content curatie is het doorplaatsen van content van anderen naar uw eigen achterban. Dit doet u bijvoorbeeld via Twitter, LinkedIn of andere social media. Content curatie is niets nieuws: het verzamelen, filteren, clusteren en doorplaatsen van informatie is een van de basisprincipes van de journalistiek. In dit artikel leest u de belangrijkste do's en don'ts van content curatie, als onderdeel van uw contentstrategie.

Categorie: Content 
Door: Jeroen Huynen

De belangrijkste pijler van uw contentstrategie is natuurlijk uw eigen, waardevolle content. Dat is uw toegevoegde waarde. Zo laat u uw probleemoplossend vermogen zien aan uw (beoogde) klant. Maar, het schrijven van al die content is tijdsintensief en soms komt u zelf content tegen van anderen die al precies verwoordt wat u graag wilt vertellen.

Wees gerust. U hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden.

Door slim gebruik te maken van content curatie zorgt u voor een voortdurende stroom van relevante, hoogwaardige informatie voor uw achterban, zonder dat u alles zelf hoeft te schrijven. Standing on the shoulders of giants

Een hybride vorm tussen het verspreiden van eigen content en het delen van bestaande content is dus een goed idee. Content curatie is dan ook vaak een onderdeel van de content- en social mediastrategie die wij voor u ontwikkelen. 

Maar let op! Content curatie lijkt eenvoudig, maar er zijn wel degelijk de nodige valkuilen.

 

Content Curatie: Zo moet het wél

Geef uw mening, toon uw visie

Het simpelweg doorplaatsen van content kan iedereen. Het is aan u om net dat beetje extra toe te voegen. Geef uw eigen mening of visie over het artikel en geef aan waarom juist dit artikel interessant is voor uw volgers. Dat is uw toegevoegde waarde

Filter de contentstroom voor uw klant

Uw belangrijkste functie als content curator is het filteren van informatie. Uw klanten hoeven niet al die blogs en websites te volgen. Dat doet u wel voor ze. Vervolgens zorgt u er dan voor dat de beste, meest relevante content aan uw klant op een presenteerblaadje wordt aangeboden.

Zorg voor de krenten uit de pap

Waarschijnlijk zijn er ook in uw vakgebied hele bekende bronnen van informatie, die iedereen al volgt. Deze mag u best gebruiken, maar ga ook zeker op zoek naar de bijzondere content, die voor uw volgers nog helemaal nieuw is. Zo laat u zien dat u als geen ander uw vakgebied kent!

En zo moet het absoluut niet..

Artikelen ongelezen doorplaatsen

Lees alles wat u doorplaatst, van begin tot eind. Misschien heeft een artikel een interessante titel, maar dat wil niet zeggen dat het inhoudelijk van de kwaliteit is die uw klant - en uzelf! - van u mag verwachten. Het is uw verantwoordelijkheid dat alleen de beste content zijn weg vindt naar uw achterban!

Niets meten en analyseren

U heeft vast een goed onderbuikgevoel welke content uw doelgroep interessant vindt. Maar hoe zeker bent u daar nou echt van? Zorg dat u van alle content die u doorplaatst meet (met bijvoorbeeld Bit.ly) hoe vaak uw volgers daadwerkelijk doorklikken, hoe vaak ze het artikel delen, liken of +1'en, en pas uw content curatie aan op de resultaten!

Content kopiëren en als eigen content gebruiken

Content curatie betekent NIET dat u bestaande content kopieert en doet alsof u het zelf geschreven heeft. Content curatie draait om het filteren van de stormvloed aan content voor uw doelgroep, zodat zij enkel de meest relevante en interessante artikelen voorgeschoteld krijgen. Daar zit uw toegevoegde waarde. 

 

Aan de slag?

Wilt u meer weten over de rol die content curatie kan spelen in uw content/online strategie? Neem dan contact op met InnerCrowd, wij helpen u graag met het ontwikkelen van een gebalanceerde, resultaatgerichte strategie. Natuurlijk helpen we u ook met de praktische uitvoering ervan, zodat u snel zelf aan de slag kunt!

 

VIJF redenen om NU een InnerVention aan te vragen:
Uw omzet loopt terug en adverteren helpt niet (meer)
Uw klanten kopen niet meer bij u en u weet niet waarom
U heeft veel meer te bieden dan uw klanten beseffen
U bereikt maar een klein deel van uw potentiële markt
Uw verkopers halen hun doelen niet langer
InnerWAAAT?!?
Over de auteur
Jeroen Huynen
Jeroen Huynen

Jeroen zorgt er als inbound marketingspecialist voor dat de kennis in uw organisatie optimaal wordt ingezet om uw doelgroep te bereiken. Hij creëert een heldere contentstrategie en zorgt voor een doelgerichte implementatie, volledig gericht op meer bezoekers, leads én klanten.